Duurzaamheid

Verduurzamen?

Duurzaamheid en MKB ondernemers, gaat dat samen?

Voor de meeste MKB ondernemers is duurzaamheid een lastig onderwerp. Ergens voelen we allemaal dat we iets moeten doen, maar ja…. Ik hoor vaak: Waar begin je in hemelsnaam!? Wat is nou goed om aan te pakken in mijn specifieke situatie? Dat kost me gewoon teveel tijd en geld! En áls ik dan goed bezig ben, hoe communiceer ik daarover?

Hobbel niet achteraan, ga ermee aan de slag!

Ik hoor je denken, ‘what’s in it for me?’
Wil jij achter je concurrenten aanhobbelen?

OF wil je op de lange termijn winstgevend zijn?
Een aantal voordelen van duurzaam ondernemen:

Het makkelijker vinden en behouden van goede medewerkers;
Meer omzet realiseren: steeds meer consumenten (en ook bedrijven / overheid) vragen om duurzame producten;
Het tijdig in kaart brengen van allerlei risico’s rondom klimaatverandering;
Ook voor het aantrekken van financiering wordt duurzaamheid steeds zwaarder meegenomen.
Image link

En dan heb ik het niet eens over de maatschappelijke verantwoordelijkheid die je als MKB ondernemer kan voelen. Het MKB is de ruggengraat van de economie en MKB is dus belangrijk als het gaat om verduurzaming. Vele kleine stapjes hebben een enorme impact.

Verduurzamen?

Inzicht in duurzaamheid

Wereldwijd zijn er 17 Sustainable Development Goals (SDGs) ontwikkeld. Dit zijn een serie mondiale doelstellingen die zijn opgesteld door de Verenigde Naties om de wereld te helpen om een duurzame toekomst te creëren. De SDGs zijn gericht op het verminderen van armoede, honger en ongelijkheid, het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van mensen, het beschermen van het milieu en het bevorderen van vreedzame en inclusieve samenlevingen en economische groei. Het verschilt voor ieder bedrijf waar het meeste te halen valt wat betreft verduurzaming. AHAA Advies geeft je daarom inzicht in de mogelijkheden voor verduurzaming van jouw onderneming. Gezamenlijk stellen we realistische doelen welke zinvol zijn voor jouw onderneming en waar jij als ondernemer affiniteit mee hebt.

Het belang voor ondernemingen

Duurzaamheid is belangrijk voor bedrijven die willen groeien

Duurzaamheid verwijst naar het vermogen van een bedrijf om op een manier te opereren die de belangen van de huidige generatie kan behartigen zonder de mogelijkheden van toekomstige generaties te schaden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen het verminderen van de negatieve impact van het bedrijf op het milieu, het verhogen van de sociale rechtvaardigheid en het verbeteren van de levenskwaliteit van de gemeenschap waarin het bedrijf opereert. Er zijn verschillende redenen waarom duurzaamheid belangrijk kan zijn voor bedrijven die willen groeien:

Duurzaamheid kan helpen om het vertrouwen van klanten te winnen.

Duurzaamheid kan helpen om het vertrouwen van klanten te winnen.

Steeds meer klanten zijn bewuster van de impact van hun aankopen op het milieu en de samenleving. Door duurzame praktijken te implementeren, kan een bedrijf laten zien dat het om de belangen van klanten en het milieu geeft, wat kan leiden tot meer klanttevredenheid en trouwe klanten.

Duurzaamheid kan helpen om de reputatie van het bedrijf te versterken.

Een bedrijf met een positieve reputatie op het gebied van duurzaamheid kan aantrekkelijker zijn voor potentiële klanten, investeerders en medewerkers. Dit kan bijdragen aan het groeipotentieel van het bedrijf.

Duurzaamheid kan helpen om de reputatie van het bedrijf te versterken.
Duurzaamheid kan helpen om de kosten te verlagen.

Duurzaamheid kan helpen om de kosten te verlagen.

Door duurzame praktijken te implementeren, kan een bedrijf bijvoorbeeld energiekosten besparen of afvalreductie realiseren, wat kan leiden tot lagere operationele kosten en een hogere winstgevendheid.

Duurzaamheid kan helpen om nieuwe groeimogelijkheden te creëren.

Door te werken aan duurzame innovaties kan een bedrijf nieuwe producten of diensten ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften en wensen van klanten en markten. Dit kan leiden tot nieuwe groeimogelijkheden voor het bedrijf.

Duurzaamheid kan helpen om nieuwe groeimogelijkheden te creëren.

Jij kan dit met jouw bedrijf. Benieuwd hoe?

Met behulp van een betaalbaar intuïtief platform kunnen wij samen:

toegespitst op jouw bedrijf (branche, omvang en jouw wensen);
inzicht in je huidige situatie verkrijgen;
een concreet verbeterplan opstellen;
en op een heldere integere manier communiceren over jouw prestaties.

Welk platform is dat dan?

Eevery heeft het platform speciaal voor MKB ondernemingen ontwikkeld. Zij hebben complexe materie gestructureerd en realiseerden een platform waarvan je dit kan verwachten:

Efficiënt - Binnen 60 min heb je een duurzaamheidsscan
Pragmatisch – Bruikbare en gepersonaliseerde verbetersuggesties
Gecertificeerd – Meet aan de hand van CSRD raamwerk (GRI gecertificeerd)

Hoe ziet onze samenwerking eruit?

Stap 1: Inzicht

Er wordt een ‘foto’ gemaakt van het startpunt van je MKB onderneming. Je prestaties op gebied van ESG, in jouw branche en voor jouw type onderneming worden in kaart gebracht. De rapportage wordt gedaan op algemeen erkende normen. SDG, EU taxonomie, GRI en CSRD.

Stap 2: Verbeterplan

We maken samen een verbeterplan. Hierin komen punten die voor jouw branche, en voor jou persoonlijk van belang zijn. Het is fijn om een paar kleine successen te behalen, voordat je met het grotere werk begint.

Stap 3: Begeleiding

En dit allemaal onder pragmatische begeleiding van een financial. Het uitvoeren van het plan doe jij (met je team). Ik sta je bij om te sparren, mijn netwerk in te zetten en simpelweg als de welbekende ‘stok achter de deur’.