Winst verhogen Financieel inzicht in je onderneming krijgen

Winst verhogen – Financieel inzicht in je onderneming krijgen

Om grip op je onderneming te hebben en daardoor (bijvoorbeeld) verhoging van je winst te kunnen realiseren is het eerst nodig om financieel inzicht te hebben in je onderneming.

 

Waar gaat deze blog niet over?

Een tijdige, volledige en juiste administratie is van groot belang bij het besturen van je onderneming. Als je daar hulp bij nodig hebt, dan zijn er tegenwoordig veel (online) accountants die je o.a. middels een app helpen om het inzicht zo goed mogelijk te krijgen te houden. In deze blog ga ik ervan uit dat je je administratie al goed op orde hebt en dat je verdiepend inzicht kan gaan zoeken.

 

Welk (financieel) inzicht wil je krijgen?

Ik kies een manier die verdiepend is op het vlak van strategische keuzes die ondernemers maken (al dan niet bewust). Daarom geef ik voor 3 strategische gebieden een idee wat je in beeld kunt brengen. Dit resulteert per gebied in de sterkten en zwakten van je onderneming en geeft handvatten voor het maken van strategische keuzes en het stellen van doelen, die kunnen leiden tot verhoging van je omzet of verlaging van je kosten en dus verhoging van je winst.

 

-1- Hoe ziet het productportfolio eruit?

Een middel wat je hiervoor kunt gebruiken is de Product-Markt matrix. Je maakt een tabel met in de kolommen de product(groep)en die je voert en in de rijen op welke markten/aan welke klanten deze aangeboden worden. In de matrix vul je bij de diverse combinaties de marge (bv. Brutowinst % en totale brutowinst voor dat product in die markt). Je kunt dan vrij snel zien wat de bijdrage van de producten relatief en absoluut op het resultaat is. Dit wil overigens niet zeggen dat de verlieslatende producten uit het assortiment moeten worden geschrapt, hierbij zijn meerdere zaken van belang.

Veel ondernemingen hebben de winstgevendheid per product / per markt (nog) niet in zicht. Als je dit gedetailleerd wilt doen is de ABC methode zeer geschikt om de kostprijzen te bepalen. Hierop ga ik nu niet verder in, dit is kost voor een geheel nieuwe blog. Voor mijn doelgroep MKB ondernemingen met een omzet tot EUR 20 mln volstaat vaak een vereenvoudigde manier die bij wijze van spreken op de achterkant van een bierviltje uitgewerkt kan worden. De methode die ik hiervoor gebruik is het ManagementKompasSysteem®.

 

-2- Wat is de competentiemix?

Je start met het in kaart brengen van de belangrijkste processen die bijdragen aan waarde voor de klant. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het opstellen van één of meer gedetailleerde procesflows. Vervolgens vraag je je af: Waar is je organisatie / je medewerkers goed in en waar / bij wie is verbetering nodig. Waar ben je zó goed in dat je daarin excelleert t.o.v. de concurrentie?

 

-3- Welke resources worden gebruikt?

Wat zijn de belangrijkste materiële en vlottende activa zowel op de balans (zoals machines en voorraad) als de off-balance (bv. operational lease). Kortom: alle middelen die ingezet worden in de productie, dit kan natuurlijk ook ‘productie’ van diensten zijn.

Vragen die hierbij bijvoorbeeld van belang zijn: wat is de benodigde investering, wat zijn de kosten (bv. downtime / onderhoud machine of verouderde voorraad) en past het gebruik van dit middel bij realisatie van omzet versus de uitgaven/kosten die er zijn? En waarin excelleer je t.o.v. je concurrenten?

 

Afsluiting

Ik hoop dat ik je wat ideeën en handvaten gegeven heb om een financieel strategische view op je onderneming te krijgen en om concrete doelen te kunnen stellen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dit is er slechts 1. Als je het interessant vond kun je je abonneren voor meer blogs.

 

 

Deze blog is de 1e in een serie van 4 blogs die jou als ondernemer helpen je winst te verhogen.  

Winst verhogen – 4 Stappen in 4 blogs

Zoals we allemaal weten is winst het verschil tussen de omzet en de kosten. Logischerwijs moet je dus je omzet verhogen en/of je kosten verlagen om je winst te verhogen. Maar hoe pak je dit aan? Je kunt daarvoor de volgende 4 stappen gebruiken.

  1. (Financieel) inzicht in de huidige situatie verkrijgen
  2. Omzetverhoging realiseren
  3. Kostenbesparingen realiseren
  4. Plan van Aanpak opstellen en implementeren

 

 

 

 

3 Comments

[…] Als je hier nog stappen te zetten hebt kun je ter inspiratie mijn eerste blog in deze serie lezen: Winst verhogen – Financieel inzicht in je onderneming krijgen. Maar ook als je beeld nog niet compleet is, kunnen onderstaande tips nuttig […]

[…] (Financieel) inzicht in de huidige situatie verkrijgen […]

[…] (Financieel) inzicht in de huidige situatie verkrijgen […]

Comments are closed.