Winst verhogen 5 tips om je omzet te verhogen

Winst verhogen – 5 tips om je omzet te verhogen

Voor de continuïteit van een MKB onderneming is het belangrijk om voldoende winstgevend te zijn. Een manier om je winst te verhogen is het verhogen van je omzet, daarvoor geef ik in deze blog 5 tips.

Ik ga er in deze blog van uit dat je een goed inzicht hebt in de huidige financiële situatie van je onderneming. Je hebt een goed idee van waar je goed in bent als onderneming en waar zich dat ook daadwerkelijk uitbetaalt in winst. Als je hier nog stappen te zetten hebt kun je ter inspiratie mijn eerste blog in deze serie lezen: Winst verhogen – Financieel inzicht in je onderneming krijgen.
Maar ook als je beeld nog niet compleet is, kunnen onderstaande tips nuttig zijn.

 

-1- Zorg voor een goede prijsstelling

De makkelijkste manier om op korte termijn meer omzet te halen is simpelweg het verhogen van je prijzen. Maar is dit ook mogelijk? Overwegingen die je hierbij kunt maken zijn: Wanneer is voor het laatst een prijsverhoging doorgevoerd? Wat is de prijsstelling van mijn concurrenten? Zijn er recente reviews van klanten geweest over de prijs/kwaliteit verhouding?

Ook is het goed om je eigen kostenniveau mee te nemen in je overwegingen. Maak bijvoorbeeld een goede nacalculatie van je projecten, waardoor je toekomstige voorcalculaties steeds beter worden.

 

-2- Verbeter je marketing

Het is van belang om je doelgroepen duidelijk in beeld te hebben. Vervolgens moet je hen ook weten te bereiken. Tegenwoordig gaat natuurlijk veel online, waardoor een goede website, social media, blogs, etc bijna onmisbaar zijn. Maar ook ‘ouwerwetse’ advertenties in kranten of TV kunnen heel nuttig zijn. Zoek uit wat bij jouw product en doelgroep past en focus hierop. Als je hier hulp bij nodig hebt kun je bijvoorbeeld een marketingbureau in de arm nemen.

 

-3- Maak gebruik van upselling en cross-selling

Een quick win in omzetverhoging is het upsellen en cross-sellen van bestaande producten aan bestaande klanten. Denk hierbij aan de rolletjes pepermunt bij de kassa van een tankstation. Ook zie je steeds vaker webshops die additionele producten aanbieden tijdens de afronding van de aankoop. Of een serveerster die vraagt of je nog een drankje of dessert wenst, wat naast goede service ook gewoon mooie upselling is.

 

-4- Maak strategische keuzes in je product- en klantportfolio

Op basis van financiële data kun je in kaart brengen welke producten en klanten een goede bijdrage leveren aan je resultaat of juist geen of zelfs negatieve bijdrage leveren. (Hiervoor kun je bijvoorbeeld de product/markt matrix gebruiken, zoals je kunt lezen in mijn blog Winst verhogen – Financieel inzicht in je onderneming krijgen.)

Om meer verdieping te geven aan de financiële overwegingen en tot een strategische view te komen worden weer andere modellen gebruikt, bijvoorbeeld de BCG matrix en de Ansoff matrix. Voor de kleinere MKB onderneming gaat het volledig uitwerken van deze modellen wat ver. Maar ze zijn zeker nuttig ter inspiratie voor overwegingen die je doet bij het bepalen van je product- en klantportfolio. Denk aan vragen als: zijn er bestaande producten die ik aan een nieuwe klantgroep kan verkopen, of juist nieuwe producten aan bestaande klanten. Aan welke producten is veel behoefte en waarin moet ik dan nog verder investeren?

Wanneer een product of klant nu en in de toekomst onvoldoende toevoegt om je doelstellingen te behalen is het verstandig hiermee te stoppen. Ondanks het omzetverlies op korte termijn kan dit op de langere termijn tot omzetstijging leiden, omdat er resources beschikbaar komen voor andere producten en andere klanten.

 

-5- Zorg voor tevreden klanten

Last but not least, zorg dat je klanten blij met jou en je product zijn. Dit zorgt voor herhaalverkopen positieve mond-op-mond reclame en positieve online reviews. Niet alleen moet de kwaliteit van het product naar verwachting zijn, maar ook je sales en serviceprocessen rondom de klant moeten op orde zijn.

En wanneer het je óók nog lukt om in contact te zijn en blijven met je klant kun je waardevolle input krijgen voor verbeteringen en ontwikkelingen in je producten en/of processen. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door klanttevredenheidsonderzoeken of pak gewoon die telefoon!

 

Afsluiting

Ik hoop dat je deze tips direct in kunt zetten voor het verbeteren van jouw onderneming. Mocht je hierover van gedachten willen wisselen dan hoor ik graag van je. Mijn contactgegevens vind je hier.

 

 

Deze blog is de 2e in een serie van 4 blogs die jou als ondernemer helpen je winst te verhogen.    

Winst verhogen – 4 Stappen in 4 blogs

Zoals we allemaal weten is winst het verschil tussen de omzet en de kosten. Logischerwijs moet je dus je omzet verhogen en/of je kosten verlagen om je winst te verhogen. Maar hoe pak je dit aan?

Je kunt daarvoor de volgende 4 stappen gebruiken.

  1. (Financieel) inzicht in de huidige situatie verkrijgen
  2. Omzetverhoging realiseren
  3. Kostenbesparingen realiseren
  4. Plan van Aanpak opstellen en implementeren

 

 

 

 

1 Comment

Comments are closed.